Moderatorul primei dezbateri prezidenţiale povesteşte: Băsescu apasă altfel pe cuvinte, Antonescu e mai bun la fraze

Postat de Iulian Comanescu la 15 Noiembrie 2009 in Politică internă

Mihnea Măruţă, unul din cei trei autori cu care presa.nu a apărut pe internet, a moderat prima confruntare dintre candidaţii la prezidenţiale, cea desfăşurată sâmbătă la Cluj, cu participarea lui Traian Băsescu şi Crin Antonescu. Într-un mod curios, grila dezbaterii a pornit de la o analiză realizată de Măruţă pentru presa.nu: "Antonescu, Băsescu sau Geoană. Exerciţiu imposibil de analiză obiectivă". În discuţia care urmează, Măruţă povesteşte de ce a aşezat dezbaterea pe programe, care dintre cei doi candidaţi i-a strâns mâna mai bărbăteşte şi cui aparţinea terenul pe care s-a purtat confruntarea.

17:23 Iulian Comanescu: Dragă Mihnea, te-am solicitat pentru această discuţie pe messenger fiindcă mi se pare că aş putea să mai scot de la tine unele lucruri despre confruntarea Crin Antonescu-Traian Băsescu de sâmbătă, pe care ai moderat-o [Înregistrare integrală pe Antena3.ro]. Ai postat deja ceva interesant la tine pe blog. Continuăm aici. Prima poveste care surprinde e faptul că Remus Cernea a vrut să participe, dar nu a fost lăsat. La întrebarea "de ce", răspunsul e destul de clar, factual vorbind. Era o iniţiativă privată, organizată de o universitate şi doi candidaţi, televiziunile au preluat, end of story.

17:24 Iulian Comanescu: Întrebarea mea e: în sprijinul interesului public era normal să participe şi Remus Cernea sau nu?

17:25 Mihnea Măruţă: Nu cred că problema trebuie pusă în termeni de interes public. Eu cred că el a încercat să câştige vizibilitate şi de aceea a forţat intrarea în dezbatere. Or, ea era destinată celor trei candidaţi cu şanse şi, după părerea mea, el n-a făcut decât să fie puţin ridicol.

Mihnea Maruta

17:25 Iulian Comanescu: Deci nu era normal să participe, în concluzie?

17:26 Mihnea Măruţă: Acolo, la faţa locului, sentimentul meu a fost că el era în plus şi că se făcea de râs.

17:26 Iulian Comanescu: Cu o emisferă sunt de acord.

17:27 Iulian Comanescu: Mai ales pentru că în 2004, pe postul public, au fost nişte dezbateri-mamut, plicticoase, cu toţi candidaţii, şi atunci a apărut speculaţia că Traian Băsescu e înecat în marea de irelevanţi.

17:27 Iulian Comanescu: Cu cealaltă emisferă mă întreb: ce şanse au oamenii din afara sistemului să penetreze acest sistem?

17:28 Iulian Comanescu: Cred că suntem într-un cerc vicios.

17:28 Mihnea Măruţă: Eu îl respect pe Remus Cernea pentru prestaţia din această campanie. Dacă n-aş fi pe poziţii diferite, ideologic, l-aş vota. Dar ieri nu avea ce căuta acolo.

17:29 Mihnea Măruţă: Revenind la întrebare, cred că adevăraţii independenţi au şanse minime să pună probleme candidaţilor susţinuţi de partide. Aşa e construită democraţia.

17:30 Iulian Comanescu: Da, aşa e construită şi n-aş vrea să mă pierd în consecinţe, gen aceea că toate enunţurile astea cu "reforma clasei politice" sunt cam bullshit în lumina acestui episod. Toată lumea vrea s-o reformeze, dar Cernea zgârie la uşă.

CE-A ÎNŢELES MIHNEA LA FAŢA LOCULUI, PE MOMENT, DIN REPLICA CU FEMEIA ABANDONATĂ A LUI TRAIAN BĂSESCU

17:29 Iulian Comanescu: Ok, cred c-am limpezit problema. A doua poveste: celebra replică a lui Traian Băsescu cu femeia abandonată. Tu ce-ai înţeles în secunda aceea, în acelaşi loc şi timp cu cei doi?

17:30 Mihnea Măruţă: O spun în premieră aici: regret că nu l-am întrerupt pe Băsescu în acel moment. Eu am înţeles că s-a referit la răposata soţie a lui Antonescu şi am sperat că acesta îi va replica. Faptul că n-a făcut-o îl consider demn de respect.

17:31 Iulian Comanescu: Acum, după vreo 25-26 de ore, ce înţelegi din toată povestea? Îl crezi pe Traian Băsescu atunci când spune că nu ştia nimic despre viaţa personală a lui Crin Antonescu?

17:31 Mihnea Măruţă: Din ce-am citit, Băsescu a declarat [vezi pe Realitatea.net] că se referea la el însuşi. Cred că e o încercare de a drege situaţia.

17:32 Iulian Comanescu: Ok. Să-i dorim să fie bun şi plin de compasiune şi faţă de adversari domnului preşedinte pe viitor şi să trecem la următoarea poveste.

CE TREABĂ ARE PRESA.NU, SITE-UL, CU DEZBATEREA PREZIDENŢIALĂ

17:33 Iulian Comanescu: Faptul că dezbaterea s-a construit pe o grilă pe care ai gândit-o pentru presa.nu.

17:33 Mihnea Măruţă: A fost ca un semn, ca o dovadă că nimic nu e întâmplător. Cu o seară înainte, citisem programele celor trei care au şanse...

17:34 Mihnea Măruţă: Probabil că, dacă nu ştiam ce propun, aş fi ezitat să accept să moderez.

17:35 Iulian Comanescu: O să dăm mâine materialul. [Antonescu, Băsescu sau Geoană? Exerciţiu imposibil de analiză obiectivă] Recapitulăm: una din polemicile noastre amicale se referă la faptul că eu încerc tot timpul să raţionalizez, să fiu sec, cifric etc., iar tu cumva consideri tentativa asta a mea de raţionalizare un fel de inadvertenţă sau un instrument epistemologic insuficient. Într-una din zilele trecute ai vrut să mă surprinzi şi ai încercat şi tu acest exerciţiu, fiindcă presa.nu e în principiu, şi el, un exerciţiu de raţionalizare. Mi-ai dat textul plocon, fără să ştiu nimic de subiect în avans, şi m-ai bine-dispus, fiindcă mi s-a părut ceva nu numai bine făcut, ci şi foarte oportun după toate zilele astea încărcate de ură, cu scandalul Roşca Stănescu-Chirieac-Macovei.

17:36 Iulian Comanescu: Curios, chiar din această fereastră de messenger şi o discuţie filozofică între noi, a pornit grila primei confruntări din campanie.

17:36 Iulian Comanescu: Care e rezultatul: o discuţie destul de disciplinată, pe nişte teme relativ abstracte. Rating nu foarte mare, ca să zic aşa (Cifrele sunt la Petrişor Obae, pentru curioşi.)

17:37 Iulian Comanescu: Ai sacrificat "interesul publicului" pentru "interesul public". Nu îţi pare rău?

17:38 Mihnea Măruţă: Deloc. De la început mi-am propus să duc discuţia pe temele care sunt cu adevărat importante pentru oamenii sătuli de polemica despre moguli ş.cl.

17:38 Mihnea Măruţă: Dar i-am şi lăsat să se înţepe, cu gândul la aşteptările publicului.

DEZBATEREA N-A FOST FOARTE SEXY. AU CEVA ÎN CAP ANTONESCU ŞI BĂSESCU?

17:39 Iulian Comanescu: Ok. Din cele 26 de minute pe care le-am văzut am vreo trei concluzii, te rog să mi le confirmi sau să mi le infirmi.

17:39 Iulian Comanescu: 1. Băsescu şi Antonescu vorbesc prost pe propriile programe, "în general". Anacoluturi, fraze lungi etc. Îşi ştiu lecţia oarecum. Dar programele, în ansamblu, nu prea contează. Le-ai scos tu în prim plan şi mi se pare bine că ai făcut-o.

17:41 Iulian Comanescu: 2. Dezbaterea a fost în linii mari anideologică. Soluţii diferite la aceleaşi probleme, dar din punct de vedere tehnic, nu ideologic. Candidatul care n-a fost la putere vine cu nişte idei mai curajoase, care s-ar putea să se dovedească demagogice în cazul în care se instalează la Cotroceni şi aşa mai departe.

17:41 Mihnea Măruţă: 1) Hmm... Ce pot să zic aici e că Băsescu ştie mai bine să apese pe cuvinte şi că Antonescu a vorbit uneori prea "la general". Pe de altă parte, Băsescu avea textul pregătit pentru răspunsul final şi l-a citit de pe foi.

17:43 Mihnea Măruţă: 2) Surpriza mea plăcută, citindu-le programele pe net, a fost că se înscriu în ideologii. Bulină roşie. La dezbaterea de ieri au încercat să fie mai aplicaţi, dar n-am simţit că ar fi atins aşteptările concrete ale publicului, nici pe educaţie, nici pe taxe...

17:43 Iulian Comanescu: 3. O fantomă a bântuit prin prima confruntare. Un duşman amorf, mut, pe care ambii candidaţi au încercat, curios, să-l transforme în electorat. E vorba de birocraţie. Birocraţie în sens larg, de profesori, eventual procurorii de rangul 14 cu care a încercat să se războiască Monica Macovei în 2005 şi aşa mai departe.

17:44 Mihnea Măruţă: 3) La birocraţie niciunul n-are soluţii. Eu nu cred că e posibilă, acum, depolitizarea administraţiei, nici că Parlamentul unicameral rezolvă problema calităţii aleşilor.

17:46 Iulian Comanescu: 3. Dar birocraţia e o problemă reală, nu? Decazi din statutul de om când te duci la circa financiară, la spital, peste tot. Totuşi, oamenii ăştia din sistemul public au o mentalitate clientelară, frânează România. Şi, curios, atât Traian Băsescu cât şi Crin Antonescu le fac bezele, fiindcă sunt un electorat cu potenţial.

17:44 Iulian Comanescu: 1. Nu cumva oamenii ăştia care vor la Cotroceni sunt nişte mari cinici, programele lor sunt maculatură, folosesc cu totul alte poziţionări şi metode de a racola electorat?

17:46 Mihnea Măruţă: Nu mi s-au părut cinici, am fost uimit cât era Băsescu de emoţionat, iar Antonescu răspunde bine la temele pe care le-a pregătit, dovadă că a scăldat-o la discuţia despre agricultură.

17:46 Iulian Comanescu: S-a discutat cumva despre agricultură pentru că ţăranii merg la vot?

17:47 Mihnea Măruţă: Nu, mie mi s-a părut interesantă această temă, am ales-o dintre ideile lui Băsescu. De altfel, nu mi s-a impus nici o întrebare.

DE CE SE FACE ECONOMIE DE "ECONOMIE" ÎN CAMPANIE

17:47 Iulian Comanescu: Au renunţat la cele trei minute cu economia, nu?

17:48 Mihnea Măruţă: Nu au renunţat ei, le-am propus reprezentanţilor lor, înainte de dezbatere, să rămânem doar cu cele trei minute despre educaţie, iar în rest să fie doar întrebări şi răspunsuri. Şi au acceptat, foarte deschişi.

17:48 Iulian Comanescu: Ok. Fiindcă tocmai l-aţi ucis pe Beethoven.

17:49 Iulian Comanescu: :-)

17:49 Iulian Comanescu: Ştii vorba aia.

17:49 Mihnea Măruţă: Nu.

17:50 Iulian Comanescu: Ei, e un pseudo-test care circulă pe internet - sau cred că am citit asta pe hârtie, cândva. "Ce-aţi face cu un copil născut dintr-o mamă alcoolică şi un tată sifilitic, abandonat în vremea copilăriei, care se manifestă dizarmonică şi pentru care bla, bla. L-aţi lăsa să trăiască? Răspunsul previzibil e «nu» şi aici intervine replica⁄: «Tocmai l-aţi ucis pe Beethoven»."

17:50 Mihnea Măruţă: Care era Beethovenul nostru?

17:50 Iulian Comanescu: Beethovenul nostru e criza.

17:50 Iulian Comanescu: Economică. Despre care nimeni nu vorbeşte. Nici măcar în pseudosloganurile celor patru. Am făcut o mică analiză la mine pe blog, înainte să începem presa.nu. Niciun cuvânt despre prosperitate şi altele.

17:51 Mihnea Măruţă: Da, aici ai dreptate...

17:51 Iulian Comanescu: Cred că Antonescu greşeşte, în chip de candidat liberal, fiindcă ocoleşte temele economice.

17:52 Iulian Comanescu: Există şi o explicaţie. Tot circul ăsta inadmisibil cu Johannis, Croitoru, Negoiţă. Acum problema s-a disipat. Dar nu pot vorbi despre asta în momentul în care se proptesc precum caprele din Abecedar pe pod şi fac toate acele exhibiţii cu Guvernul, exhibiţii care au un impact asupra tranşelor de împrumut de la FMI şi a economiei în general.

DESPRE GESTURI, ARANJAMENT ÎN SALĂ ŞI CÂŞTIGĂTOR

18:02 Iulian Comanescu: Ca să conchid toată partea asta cu gradul de atractivitate a dezbaterii şi grila pe are ai construit-o, cred că e un test foarte bun, în sensul profund. Antonescu şi Băsescu n-au o relevanţă deosebită pe propriile programe şi nici propriile programe nu sunt nişte capodopere de construcţie politică. Te felicit pentru că ai adoptat poziţia asta raţională, apropo de ferestruica asta, de unde a pornit. S-a cam platonizat toată treaba, nu?

18:04 Mihnea Măruţă: Sunt câteva idei excelente în programele lor, însă e foarte greu să fie materializate. Însă recomand celor care sunt interesaţi de politică să le citească programele, pentru că e relevant.

18:02 Iulian Comanescu: Mai departe.

18:04 Iulian Comanescu: Am avut impulsul să mă uit şi să văd ce făcea Mircea Geoană la ora la care a fost dezbaterea. Găseam pe undeva poate. Dar hai să ne jucăm de-a nedocumentaţii. Tu ce "crezi" că făcea Mircea Geoană ieri, începând de la ora 15.00?

18:05 Mihnea Măruţă: Cred că trăgea cu un ochi la Cluj şi stătea pe telefoane cu anumite persoane din Bucureşti.

18:05 Iulian Comanescu: Da, şi eu cred că s-a uitat la televizor. Sau poate că era la mitingul PSD şi e răutăcios să spun asta. Dar, în orice caz, în sens general, Mircea Geoană a rămas spectator :-)

18:05 Iulian Comanescu: Cine a câştigat, după tine? Antonescu sau Băsescu? Mă refer la dezbaterea propriu-zisă.

18:06 Mihnea Măruţă: Cred că niciunul. Băsescu e mai meşter în folosirea unor cuvinte concrete, apasă altfel pe ele, are timbru "din testicule", însă Antonescu construieşte mai bine frazele. Cred că Antonescu a fost o surpriză plăcută pentru mulţi.

18:07 Iulian Comanescu: Da, pe teoria mea de mai sus ar reieşi că au pierdut amândoi. Sau, ca să nu fim apocaliptici, au fost cam de nota şase.

18:07 Iulian Comanescu: Acum repet întrebarea: cine a câştigat, după tine, din faptul că dezbaterea a avut loc, nu din ceea ce s-a întâmplat efectiv în sală?

18:08 Mihnea Măruţă: A pierdut Geoană.

18:08 Iulian Comanescu: Bun răspuns. Eu aş zice că Antonescu a marcat un punct, faptul că a acceptat a fost o surpriză.

18:09 Mihnea Măruţă: Ceea ce nu se prea ştie e că Antonescu a venit în condiţiile PDL, într-un loc dominat de activişti PDL, care au şi rămas la masă ulterior.

18:09 Iulian Comanescu: Spui că Traian Băsescu părea mai emoţionat. Crin Antonescu te-a privit mai mult în ochi. Poate că Traian Băsescu nu priveşte oamenii în ochi în general? Are acel mic defect de vedere, din care a ştiut să facă o calitate.

18:10 Mihnea Măruţă: Băsescu m-a privit în ochi ulterior, în timpul dezbaterii, dar a fost civilizat, n-a profitat de atuul psihologic că e preşedintele României.

18:11 Iulian Comanescu: Da, şi mie mi s-a părut la fel în linii mari. Ultima curiozitate: care dintre ei ţi-a strâns mâna mai "bărbăteşte"? E raţionamentul ăsta comun, cum că strângerea de mână caracterizează omul. Dacă e lungă şi puternică, vine de la un om puternic şi onest.

18:13 Mihnea Măruţă: Am zis [pe blog]: Antonescu s-a uitat la mine şi mi-a strâns-o bărbăteşte şi relaxat. Băsescu s-a cam grăbit să se întoarcă între ai lui, dar nu ştiu dacă asta e relevant.

18:13 Iulian Comanescu: Nici eu nu ştiu. Comparativ cu strângerile de mână cu tine, cum a fost strângerea lor de mână? Cea dintre ei?

18:13 Mihnea Măruţă: Nu ştiu, cred că mă uitam pe carneţel...

18:14 Iulian Comanescu: :-)

18:14 Iulian Comanescu: A, şi mai era ceva ce-am uitat. O parte din formalismul confruntării cred că a fost dat de distanţa dintre cele două pupitre.

18:14 Iulian Comanescu: Aşa e setup-ul.

18:15 Iulian Comanescu: Cine a aşezat acele pupitre aşa?

18:15 Mihnea Măruţă: Aşa erau când am ajuns acolo.

18:15 Iulian Comanescu: PD-L-ul sau organizatorii?

18:16 Mihnea Măruţă: Am intrat în sală când mai erau 10 minute, toate camerele erau instalate pe trepied, toţi erau pregătiţi.

18:16 Iulian Comanescu: Organizatorul a fost Universitatea Babeş-Bolyai?

18:17 Mihnea Măruţă: Atenţie: nu Babeş-Bolyai a organizat, ci Facultatea de Ştiinţe Politice, al cărei decan, Cătălin Baba (chemat de Boc să fie cancelar al premierului), e PDL-ist şi e în conflict cu rectorul Marga.

18:17 Mihnea Măruţă: Deci, aici e altă dimensiune a dezbaterii.

18:18 Iulian Comanescu: Bun, deci pupitrele le-a pus aşa PD-L-ul, decanul pedelist sau, dacă nu, televiziunile, din necesităţi care ţin de încadraturi. Nu ştiu dacă are importanţă şi ar trebui să întrebăm ca să aflăm cu precizie. Dar m-a frapat asta la cadru.



18:19 Iulian Comanescu: Am spus înaintea discuţiei că îi dăm drumul şi dacă iese bine o publicăm. Tu ce-ai face?

18:19 Mihnea Măruţă: Eu zic că e interesantă.

18:19 Iulian Comanescu: Şi eu :-)

Da mai departe:

  • Digg
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Google
  • E-mail this story to a friend!
  • LinkedIn
  • Netvibes
  • Reddit
  • StumbleUpon
  • TwitThis
Pentru a comenta trebuie sa te inregistrezi.

Comentarii:

Enghin Ciaus 16 Noiembrie 2009, 04:56

corect Cristi Parvan in privinta "Levantului" - daca se va face tevatura pe seama asta, si am vazut deja un articol in "Gardianul", staful lui Traian Basescu va spune ca a recitit-o pentru ca i-a adus noroc in 2004

Ana-Maria 16 Noiembrie 2009, 02:37

Candidatii au fost pusi la distanta de catre echipa PD-L pentru ca diferenta de inaltime intre ei este foarte mare. Daca ar fi stat unul langa celalalt, Basescu ar fi fost clar dezavantajat, fiind mic si pipernicit fata de Antonescu. Cadrul general, difuzat de televiziuni, prin urmare, a fost foarte larg, actorii principali au fost "mici", suficient de "mici" incat Antonescu sa nu-l domine ca prezenta fizica pe Basescu. Din pricina acestui cadru in care candidatii apareau in marginile ecranului, reflexul a fost sa fie filmati mai mult la plan mediu si prim-plan. Nu s-a putut crea o "relatie" in imagine intre cei doi.

Cristi Parvan 16 Noiembrie 2009, 00:57

Foarte bun interviul asta. Pacat ca nu apucaseti sa publicati analiza programelor. Acum va fi mai citita dar probabil si mai rastalmacita. Revenind la moderarea in discutie: nu stiu daca a fost bine sa "sara" peste economie dar e doar o opinie. Cu felicitarile de rigoare pentru faptul ca din partea moderatorului a fost impartialitate si ca n-a iesit rau avand in vedere improvizatia cred totusi ca a existat o pendulare intre cetatean si jurnalist care a zgariat un pic ambele categorii. Pendulare pe care o am si eu acum si ma rezum la doua pareri tehnice: - un "la cine va referiti" cred ca ar fi fost logic chiar daca Antonescu n-a reactionat ... pentru simplu fapt ca daca tu ai simtit o aluzie era probabil sa o inteleaga si alti jurnalisti si sa exploateze subiectul. - un "recititi?" cred ca ar fi putut urma insistentei pe titlul cartii lui Catarescu Anyway. De pe margine intotdeauna e mai simplu. Felicitari.